Všichni společně sportujeme s AIMem!
Všichni společně sportujeme s AIMem!

Vitamíny pro mladé sportovce

Důležitost vitamínů

Nejdříve trochu teorie. Co jsou to vůbec vitamíny? Podle definice se jedná o organické sloučeniny, které jsou klíčové pro správný růst, funkci a vývoj celého organizmu, či některého z jeho orgánů. V posledních letech se čím dál více lidí začíná zajímat o vitamíny, zejména kvůli jejich schopnosti preventivně bránit vzniku některého z tzv. civilizačních onemocnění. Ovšem ruku na srdce, vitamíny zabraňují i běžným onemocněním, jako například chřipka nebo rýma. Další nespornou výhodou vitamínů jsou vynikající antioxidační účinky. Jejich důležitost navíc stoupá v momentu, kdy je tělo vystaveno větší zátěži, v našem případě sportovní. Tam je pro správné fungování (nejen) mladých sportovců klíčové potřebné doplnění živin a vitamínů. V tomto článku se proto blíže zaměříme na základní informace o vitamínech, a jak je správně doplnit.

Vhodné vitamíny pro mladé sportovce

Základním dělení je na vitamíny rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích. Do první skupiny patří vitamín C, skupina vit. B-komplexu (B1, B2, B6,…), kyselina listová, kyselina pantotenová nebo biotin. Jak již napovídá název, tak se primárně rozkládají za přítomnosti vody.
V těle putují bez omezení, na druhou stranu se ale neukládají, proto je důležité je doplňovat každý den. Další jejich výhodou je, že
v případě nadbytku je ledviny samovolně vyloučí, nehrozí tedy předávkování. Do druhé zmíněné skupiny vitamínů, které jsou rozpustné v tucích, patří vitamíny A (retinol), D (kalciferoly), E (tokoferoly a tokotrienoly) a K (fylochinony a farnochinony). Jsou podobné tukům absorbovaných v potravě, proto jejich vstřebání probíhá současně s nimi.

Kde vitamíny získat

Pojďme se na to podívat hezky popořadě. Všechny již zmíněné vitamíny mohou mladí sportovci načerpat ze stravy. Vitamín C je nejčastěji obsažen v citrusech – citronech, limetkách, pomerančích nebo grapefruitech. Vitamíny ze skupiny B lze získat z rostlinných i živočišných zdrojů. Obsaženy jsou v listové zelenině, luštěninách, vnitřnostech nebo v ořeších. Vitamín A poté nalezneme v mrkvi, rajčatech, petrželi a špenátu. Mimo to se vyskytuje i játrech nebo mléčných výrobcích. Vitamín D je trochu specifický, zejména v tom, že jej lze získat ze slunečního svitu (v zimě trpí téměř 80 % lidí jeho nedostatkem), naštěstí se ale vyskytuje i v rybách, vejcích a máslu. Nyní se už pojďme podívat na vitamín E. Ten můžeme doplnit pomocí rostlinných olejů a je jedno, zdali půjde o olej řepkový, slunečnicový, či sojový. Dalším dobrým zdrojem jsou i lískové ořechy. Posledním vitamínem, na který se podíváme, je vitamín K. Získat ho můžeme z listové zeleniny, špenátu nebo luštěnin.

Doplňky s vitamíny

Bohužel naše dnešní strava není tolik bohatá na potřebné živiny a vitamíny, jako to bývalo u našich předků. Dost často se tak na trhu můžeme setkat s celou řadou výživových doplňků, které nám pomohou uměle doplnit vitamíny. I tady ale není doplněk jako doplněk. Nikoho asi nepřekvapí, že sáhnout v regálu po těch nejlevnější variantách nebude to pravé ořechové. Zejména kvůli tomu, že takové vitamíny naše tělo nevyužije a větší část z nich vyloučí ve formě moči nebo stolice. Vyplatí se tak dát přednost výrobkům, které obsahují vitamíny v tzv. chelátových vazbách. Zde přesně platí, že nejsme tak bohatí, abychom mohli kupovat levné věci. Další rada zní, že je lepší dávat přednost kapslím před tabletami, opět díky lepší vstřebatelnosti. Pozor! Velkou výjimkou je vitamín B12, který by nám zničil žaludeční kyseliny, pokud by tableta nebyla potažena.

Které potraviny neobsahují vitamíny

Bohužel máme i skupinu potravin a nápojů, ve kterých mnoho vitamínů pro mladé sportovce nenajdeme. Nejspíš nebude překvapením, že nemnoho vitamínů se skrývá v chemicky zpracovaných potravinách, zejména těch sladkých. Taková čokoláda, sušenky nebo pudink tak nejsou tím nejlepším zdrojem. Lépe na tom nebudou ani slaná jídla. V pizze, chipsech a uzeninách také moc vitamínů nenajdeme. Vše výše zmíněné ale nemá ani zdaleka na největšího strašáka správné výživy – sladké nápoje. Největší problém sladkých limonád je v jejich skrytých kaloriích, které nám naskáčou kvůli cukru. Samostatným oddílem jsou pak energetické nápoje. Ty nejen obsahují cukr, ale i další látky jako taurin, kofein, atd. Mezi nevýhody nadměrné konzumace patří poruchy pozornosti a nespavost. Mnoho lidí si říká, že u sportu by mohl být vhodnou alternativou iontový nápoj, i u těch ale musíme hledat ty kvalitnější (a bohužel dražší), které v sobě obsahují vitamíny ve vhodné formě tak, aby je tělo mělo možnost využít na maximum.

AIM Kempy a vitamíny

Vše výše zmíněné samozřejmě bereme v potaz na příměstských AIM Kempech, kde dbáme důraz na to, aby mladí sportovci měli ve stravě zastoupeny všechny důležité živiny a vitamíny. A co AIM Kemp vlastně je? Jedná se o příměstský tábor pro děti od 6 do 13 let, kde si užijí vrchovatou porci sportu, zábavy a zážitků. Během týdenního programu na děti čeká 7 hlavních sportů – atletika, judo, tenis, gymnastika, florbal, basketbal a házená a ukázky dalších sportů, jako je třeba lakros nebo rugby. K tomu si zahrají spoustu her s hlavním trenérem kempu Romanem Jurákem, kde budou rozvíjet svou pohybovou obratnost. Chybět nebudou ani zábavné soutěže a turnaj o putovní AIM pohár.

Všichni trenéři, kteří se o děti postarají, mají dlouholetou praxi a jsou držiteli profesionálních trenérských licencí. Na příměstských táborech AIM jde však hlavně o to, aby nabytá láska ke sportu v dětech zůstala už navždy. A to se nám podle zpětné vazby od dětí a rodičů daří.

Pořádnou várku inspirace dětem přinesou i pravidelné návštěvy sportovních hvězd. Na jednotlivých turnusech se tak objevily a objeví osobnosti jako třeba Jiří “BJP” Procházka, Šárka Kašpárková, Jiří Tkadlčík a spousta dalších.

Správná výživa sportujících dětí

Shrnutí vitamínů pro mladé sportovce

Vitamín:

  • A – mrkev, rajčata, petržel, špenát
  • B – listová zelenina, luštěniny, vnitřnosti, ořechy
  • C – citron, limetka, pomeranč, grapefruit
  • D – sluneční paprsky, ryby, vejce, máslo
  • E – rostlinné oleje, lískové ořechy
  • K – listová zelenina, špenát a luštěniny

AIM Kemp levněji

Na náš kemp je možné uplatňovat příspěvky od zdravotních pojišťoven. Jejich seznam, včetně výše příspěvku, jsme sepsali v tomto dokumentu. V případě, že máte jinou zdravotní pojišťovnu, dejte nám vědět na e-mailu kempy@aimsport.cz nebo na telefonním čísle 722 564 523.

x