Všichni společně sportujeme s AIMem!
Všichni společně sportujeme s AIMem!

Správná výživa sportujících dětí

Každý malý sportovec potřebuje k podávání těch správných sportovních výkonů i kvalitní “palivo”. To znamená, že by se vedle tréninků měl zaměřit i na svůj jídelníček.

Jak vypadá správná výživa sportujících dětí

Správná výživa (nejen) dětí není taková věda, jak by se mohlo na první pohled zdát. Základním jídlem je snídaně. Ta by měla být dostatečně pestrá a bohatá na živiny. Skvělou potravinou je v tomto ohledu vejce. To nabízí jak bílkoviny, tak zdravé tuky. Také lze připravit na několik způsobů. K vejci by pak mělo být jako příloha tmavé, celozrnné, pečivo. Další vhodné jídlo na snídani pak může být například bílý jogurt s ovocem, müsli a hrst oříšků. Fantazii se zde meze nekladou. Po snídani následuje oběd. Ten by měl být dostatečně sytý, aby po něm neměli malí sportovci hlad. Na druhou stranu by ale neměl být příliš sytý, aby se po něm děti necítily těžko a nechtělo se jim spát. Vhodnými potravinami bude maso s přílohou a zeleninou. Odpolední svačina se poté ponese v duchu rychlého zahnání hladu a dodání energie. Může se jednat o kousek ovoce s jogurtem, raw müsli tyčinku nebo například namazaný tmavý chléb s trochou másla a kvalitní šunkou. Večeře by pak měla představovat lehké závěrečné jídlo dne, které děti připraví na spánek. Vhodnou alternativou je ryba s přílohou nebo kuřecí maso s přílohou.

Jak nevypadá správná výživa sportujících dětí

Pokud jsme si v předešlém odstavci řekli, jak by taková správná výživa měla vypadat, tak nyní si řekněme, jak by rozhodně vypadat neměla. Ráno by nemělo začínat těžkou nebo přespříliš sladkou snídaní. Buchty nebo zákusky tak nejsou dobrou volbou a při dlouhodobější konzumaci mohou vést až ke vzniku cukrovky. Také plně anglická snídaně není nejlepší volbou. Děti z jejího trávení mohou být unavené a nesoustředěné. Ani oběd by neměl obsahovat smažené nebo příliš tučné potraviny. Řízek nebo pořádný hamburger tak na talíři nehledejme. Velkým kamenem úrazu pak bývají svačiny. Ty děti dost často odbíjí sladkými tyčinkami a snacky z automatů, které sice chutnají dobře, ale jejich výživová hodnota je velmi malá. Poslední, která ještě nebyla zmíněna, je večeře. U té se většinou chybuje nejvíce. Děti se často snaží dohnat celý den, a tak místo střídmé večeře jedí to, co jim přijde pod ruku. Velkým strašákem pak jsou různé svačinky a zobání u televize, které jen na noc zatěžují jejich dětské trávení.

Na co si dát pozor u výživy sportujících dětí

Mimo vše již zmíněné je pro malé sportovce pár lákadel, které pro ně nejsou příliš vhodné. Největším jsou sladká pití. V dnešních obchodech lze najít nepřeberné množství různých slazených nápojů. Jeden litr takového pití může obsahovat až 27 kostek cukru! To je pořádná dávka. Specifickou odnoží v tomto segmentu jsou potom energetické nápoje. Ty mimo cukru obsahují další energetické stimulanty jako kofein nebo taurin. Jejich konzumace se malým dětem rozhodně nedoporučuje. Velkým problémem ve výživě mohou být také nadměrně solené potraviny, zejména chipsy. Nadměrné množství soli může mít za následek větší zadržování vody a tím celkovou nateklost. Děti by se také měly vyhnout energeticky náročným potravinám, které by jim neúměrně zvyšovaly jejich denní energetický příjem a měly by za následek jejich tloustnutí.

Výživa sportujících dětí jako trest?

Nejspíše každý někdy slyšel: “Dnes jdeš spát bez večeře”. Je ale dobré děti trestat odepřením hlavních jídel? Dobré to určitě není. Dospívající malí sportovci potřebují dostatek výživy a pravidelný přísun kvalitní stravy. Tím, že jim nějáké jídlo rodiče odepřou, je trestají více, než si sami uvědomují. Mimoto tento způsob trestů může mít dopad i na psychiku. Dětští psychologové se shodují na tom, že odepření jídla (nebo jídel) negativně působí na dětskou psychiku a vystavuje jí stresu. Tyto stavy pak mohou přerůst do poruch příjmů potravy jako je bulimie nebo anorexie. Stejně tak není dobře ani druhý extrém, a to odměňování dětí nezdravým jídlem: “Dnes si za odměnu zajdeme do fast foodu”. I zde vznikají nebezpečné stravovací návyky, a to, že dítě bude mít v dospělosti tendenci tímto nezdravým jídlem zahánět negativní emoce.

Podvýživa u výživy sportujících dětí

Nyní zde zazní trochu kacířská myšlenka, a to, že i obézní člověk může být podvyživený. Jak je to možné? Zejména díky zpracovaným potravinám, které můžeme běžně v obchodě najít. Ty jsou plné eček, konzervantů, dochucovadel a barviv. Pro staré dobré živiny, tolik důležité pro správnou výživu v nich tak není místo. To znamená, že takové dítě sice konzumuje energeticky velmi nabitou potravinu, v rámci živin, které tělo tak moc potřebuje, je ale velmi chudá. To znamená, že tato přebytečná energie se ukládá do tuků a samotné tělo je tak podvyživené.

Strašáci u výživy sportujících dětí

Správný jídelníček je určitě fajn, nicméně by se neměl stát vězením. Je spoustu příběhů dětí, které se kvůli tlaku okolí začaly až nezdravě upírat na svou váhu a svou výživu. Začaly si počítat každou kalorii, až chronicky moc sportovat a neustále zkoumaly svou postavu. Takové chování by mělo být pro rodiče velkým vykřičníkem, protože často souvisí s poruchou příjmu potravy jako je bulimie nebo anorexie. K těmto extrémům mají nejčastěji blízko dospívající adolescenti. Všeobecně bývá postižených více dívek, než chlapců, ale tyto poruchy se nevyhýbají nikomu. Pacienti musejí být často hospitalizováni na specializovaných klinikách, kde jsou neustále pod dohledem a pracuje se jak s jejich jídelníčky, tak především psychikou.

Správná výživa sportujících dětí

Správná výživa sportujících dětí a obezita

V řádcích výše je nejspíše všem jasné, že nesprávná výživa a dětská nadváha, repektive obezita, mají mnoho společného. Děti vždy opakují chování svých rodičů, proto je důležité, aby správná životospráva začínala u samotných rodičů. Ti by měli své děti cíleně vést ke správným stravovacím návykům. Nemusí jít vyloženě o správný jídelníček, ale i o spoustu dalších souvisejících věcí. Mít dostatek času na jídlo, nehltat, večer se nepřecpávat a nejíst příliš energeticky náročná jídla, atd. Jen temito návyky, které budeme dětem vštěpovat už od mala, se můžeme zbavit trendu v naší společnosti, kdy téměř čtvrtina všech dětí má problémy se svou váhou.

AIM Kemp levněji

Na náš kemp je možné uplatňovat příspěvky od zdravotních pojišťoven. Jejich seznam, včetně výše příspěvku, jsme sepsali v tomto dokumentu. V případě, že máte jinou zdravotní pojišťovnu, dejte nám vědět na e-mailu kempy@aimsport.cz nebo na telefonním čísle 722 564 523.

x